قانونمندمطالعه کنید

مطالعه یعنی خواندن کتاب یا نوشته ما را به بخشی از هدف خود در تأمین نیازمان می رساند.دانش آموزان برای بهبود و افزایش توان یادگیری باید اصولی را قبل از مطالعه، هنگام مطالعه و بعد از مطالعه به دقت رعایت کنند.تصاویر زیباسازی وبلاگ ، عروسک یاهو ، متحرک             www.bahar-20.com
 

● اصول قبل از مطالعه
 

تعیین دقیق هدف: انگیزه و هدف یکی از مهمترین عوامل یادگیری است که روند آن را آسان و سریع می کند. بنابراین باید قبل از مطالعه هدف خود را به روشنی مطرح کنید. به طور مثال انتظار دارید چه میزان خبر و اطلاعات از مطلبی را که می خوانید به دست آورید شما باید در انتخاب هدف مطالعه، به نکته های اصلی و مهم دقت کنید و مطالب کلیدی را برگزینید.
تعیین مدت زمانی مطالعه و مقدار مطالعه کتاب:باید تعیین کنیم می خواهیم چه مدت این کتاب را بخوانیم و سپس تصمیم بگیریم چه مقدار کتاب را در چه مدت زمان بخوانیم و اگر زمان و مقدار مطالعه مشخص شود دقت هنگام خواندن افزایش می یابد. ضمن آن که تعیین زمان و مقدار مطالعه نگرانی و دلهره و بیم خواننده را می کاهد و آرامش می دهد.
انتخاب محیط مناسب:مکان مناسب برای مطالعه یکی از عواملی است که می تواند حواس پرتی را به حداقل برساند. سعی کنید هر روز در جای ثابتی مطالعه کنید. مکان ساده باشد. نور کافی و مناسب هم لازم است تا موجب خستگی چشم نشود. هنگام مطالعه محل نشستن باید راحت باشد تا با مشکل مواجه نگردد.
اجتناب از پرخوری: هنگام مطالعه غذای سنگین و زیاد نخورید چرا که وقتی شکم پر باشد به خواب و استراحت تمایل پیدا می کنید لذا یادگیری دچار مشکل می شود.
 

● اصول هنگام مطالعه
 

مطالعه فعالانه:دانش آموز باید هدفدار مطالعه کند. در واقع برای به نتیجه رسیدن و بهره بردن باید مطالعه فعالانه انجام گیرد. می توان با گزینش نکته های مهم، علامت گذاری، حاشیه نویسی، خلاصه نویسی و حل تمرین به این امر کمک کرد.
جدیت در مطالعه: زمانی را که معین کرده اید تا خواندن را شروع کنید، بیهوده وسواس به خرج ندهید و بهانه تراشی نکنید. کارهای عقب مانده را هنگام مطالعه انجام ندهید. حین مطالعه از تلویزیون و رادیو و صحبت کردن دوری کنید.
حفظ آرامش در هنگام خواندن:در زمان مطالعه از هیجان زدگی اجتناب کنید. مهمترین مسئله حفظ آرامش در زمان مطالعه است. زیرا نگرانی و هیجان زدگی ذهن شما را آشفته می کند و مانع ایجاد تمرکز ذهنی می شود و فرد از فهم مطالب باز می ماند.
ترک افکار منفی:هنگام مطالعه نباید با افکار منفی و گسترش دامنه آن، ذهن خود را مشغول و مضطرب کنید. هیچ گاه با خود این جملات را تکرار نکنید «من در امتحان و آزمون موفق نمی شوم».
استفاده از انگشت:هنگام مطالعه بهتر است انگشت سبابه را روی خطوط قرار دهید به این وسیله از حافظه بصری خود نیز استفاده بهتری می توان کرد.
تمرکز حواس: برای استفاده از خواندن باید روی موضوع مورد نظر توجه داشته باشید و به اصطلاح حواستان را متمرکز کنید تا موضوع بحث و نکته های اصلی و فرعی، نظرات و استدلال ها را درک کنید.
استراحت:بعد از مطالعه به اندازه معین لازم است ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنیم.
 

● اصول بعد از مطالعه
 

سازماندهی آموخته ها: در طول مطالعه نکته ها، یادداشت هاو علامت گذاری ها را یکبار بررسی و شماره گذاری کنید.
تکرار آموخته ها: یکی از عوامل یادگیری یادسپاری آموخته ها ست لازم نیست تمام مطالب را یک باره و در یک زمان به خاطر بسپارید بلکه برعکس اگر در فاصله های زمانی متعدد عمل تکرار انجام گیرد مطالب بهتر در ذهن می ماند.
مرور: مرور به معنای دوباره خواندن و با تفضیل بیشتر خواندن تمام نکته هایی است که در ظرف هفته درباره آن مطالعه کرده ایم، به طور خلاصه مرور چند فایده دارد:
 

▪ مرور موجب درک بهتر درس ها می شود.
 

▪ مرور موجب می شود درس ها و آموخته ها دیرتر فراموش شود.
 

▪ مرور هفتگی شما را همیشه برای هرگونه آزمایش و امتحان آماده نگه می دارد.
 

▪ طرح سؤال: پس از خواندن مطالب سؤال های زیر را از خود بپرسید و به آنها پاسخ دهید.
 

▪ تا چه میزان به هدف هایی که برای مطالعه در نظر داشتید دست یافته اید 
 

▪ تا چه میزان نکته های اصلی و فرعی موضوع را درک کرده اید 
 

▪ چه نظرات و عقایدی در نوشته مطرح شده است 
 

▪ نویسنده چه می خواهد اثبات کند چگونه استدلال می کند 
 

مباحثه: شما می توانید با دوستانتان درباره موضوعی مشترک بحث کنید و برداشت های خودتان  

را به دیگران انتقال دهید که در نحوه سخن گفتن شما نیزبسیار مؤثر است. 

 

                                                           

                                                                                        تصاویر زیبا سازی وبلاگ           Www.Bahar-20.Com       خدمات وبلاگ نویسان جوان    الهام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد